| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
oanoan Glad amatör

|
Skrivet: Tor Jul 15, 2010 11:59 Rubrik: Foga mellan stenskivorna |
|
|
Ny på forumet och har precis blivit ägare till ett begagnat biljardbord.
Jag håller på att sätta ihop det nu men har sett att stensvivorna är lite nötta i skarvarna. Det är ingen större fara, men det skulle nog vara bra att lägga in någon form av fog för att inte det ska hoppa till där.
Finns det några tips på vad man kan använda? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Headman Bolljägare

|
Skrivet: Tor Jul 15, 2010 16:27 Rubrik: |
|
|
| spackel eller bivax är väl vanligast, beror ju på vad du trivs att jobba med. Majoriteten använder väl bivax, jag använder spackel och det har fungerat alldeles utmärkt! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
oanoan Glad amatör

|
Skrivet: Tor Jul 15, 2010 16:35 Rubrik: |
|
|
| vanligt väggspackel alltså. Det låter ju utmärkt. Tusen tack! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
elpatron Bolljägare

|
Skrivet: Tor Jul 15, 2010 19:23 Rubrik: |
|
|
| Man smälter bivax med en liten blåslampa o skär bort överflöd med ett rakblad. Allt annat är förlegat o sämre |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Headman Bolljägare

|
Skrivet: Tor Jul 15, 2010 19:27 Rubrik: |
|
|
finspackel använde jag, om jag ska vara mer precis. Bivax är fortfarande det vanligaste, men jag trivs bäst med spackel, och helt plant blev det.
Här kan du läsa lite om hur man bygger ihop ett biljardbord ...
http://biljardbolaget.se/guide.php
http://biljardbolaget.se/montering.php
Där jag även citerar:
| Citat: | | De tre skivorna läggs i tur och ordning ovanpå stommen så att de röda linjerna passar ihop. Se till så att de sticker ut jämnt på alla sidorna, och att inga småsprickor uppkommit under frakten. Spackel eller bivax används isåfall mellan skivorna för att få en bra spelyta igen. |
Används även för att reparera gropar och alla andra skador som har med skifferskivorna att göra.
elpatron, varför är spackel sämre? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
oanoan Glad amatör

|
Skrivet: Tor Jul 15, 2010 20:20 Rubrik: |
|
|
Tack, det verkar lite klurigt att få till duken, men det ska väl lösa sig. I övrigt har jag funderat ut hur delarna ska sitta ihop.
Bivax ser det ut som bordet är lagat med tidigare, så om det är bättre skulle jag ju kunna fortsätta på samma linje. Måste man hitta en biodlare för att köpa det eller saluförs det på vanliga butiker? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
skuggan_84 Glad amatör

|
Skrivet: Fre Jul 16, 2010 00:29 Rubrik: Bivax |
|
|
Jag kan säga så mycket som att det bästa att använda är bivax. Jag kan bara utgå ifrån att du lättast får tag i det i en pyssel butik eller kanske i en välsorterad färghandel. om inte så ring till biljardexperten dom kanske har som dom säljer om inte annat kanske dom vet var du kan köpa det. Mvh
Senast ändrad av skuggan_84 den Sön Aug 01, 2010 15:51, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
charlie Bolljägare

|
Skrivet: Fre Jul 16, 2010 10:26 Rubrik: |
|
|
| Hej! Bivax ska du använda! Spackel funkar säkert ett tag men det skulle jag inte chansa på. Det har ju en tendens att spricka förr eller senare,då får du göra om hela proceduren! Tror att 100% använder bivax eller kanske 99% då,varför frångå ett sätt som funkar? Mvh Spelsugen! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tom XL Bolltrollare

|
Skrivet: Fre Jul 16, 2010 11:38 Rubrik: |
|
|
Bivax spricker inte och kan då följa med i bordets naturliga rörelse beroende på temperatur i rummet (eller arga biljardspelare) man slipper då spackelflisor under duken. Spackel används med fördel på carambolebord, dessa har värmeslingor under skiffret som gör att vaxet blir ostabilt då....
Lycka till
Tom Eksell |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
oanoan Glad amatör

|
Skrivet: Mån Jul 19, 2010 00:46 Rubrik: |
|
|
Tack för all hjälp. Hittade bivax på Panduro som var tänkt till ljus men som smälte fint i skarven och i de skavda delanrna mellan skivorna.
Att sätta ihop resten av bordet var inte jättelätt med funkade fint.
En erfarenhet som jag kan dla med mig av är att vi hade satt mittenskivan åt fel håll först och att det verkligen märktes att den passade bättre när det blev rätt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
elpatron Bolljägare

|
Skrivet: Tis Jul 20, 2010 18:49 Rubrik: |
|
|
| oanoan skrev: |
En erfarenhet som jag kan dla med mig av är att vi hade satt mittenskivan åt fel håll först och att det verkligen märktes att den passade bättre när det blev rätt. |
Konstigt att det märktes att den passade bättre när den var åt rätt håll, det brukar det ju aldrig göra haha
Headman: Jo, just för att spackel spricker lätt, speciellt om en boll hoppar eller "studsar just på det |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Headman Bolljägare

|
Skrivet: Ons Jul 21, 2010 21:35 Rubrik: |
|
|
elpatron, charlie skrev det tidigare. Hursom har spackel funkat bra för mig, så personligen tror jag inte att det har någon större betydelse. Känner faktiskt en kille som hade en biljardhall, alla hans bord sprack trots att han använde bivax, för golvet hade ändrat sig (sjunkit). Hursomhelst så handlar det om att bygga ihop ett fungerande biljardbord, och då är det ju fördjävligt ifall spacklet/bivaxet skulle spricka och man är tvungen att göra om hela proceduren. Får snart hem ett annat bort, ska använda bivax och rakhyvel denna gång  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|