Välkommen till AlltOmBiljard
Sök:
 FORUM Nyheter | Forum | Filarkiv | Länkar | Journal | Ditt konto | Privata meddelanden

Meny
· Home
· Amazon
· Arkiv
· Chat
· Ditt konto
· Feedback
· Filarkiv
· Forums
· För PDA
· Journal
· Länkar
· Medlemslista
· Om Cookies
· Privata
  meddelanden

· Sök
· Tipsa om nyhet
· Uppslagsverk
· Ämnen

Login
Alias

Lösenord

Har du inget medlemskap än? Du kan bli medlem. Som registrerad medlem har du lite fördelar som en temaväljare, kommentarsinställningar och möjligheten att skriva kommentarer under ditt eget namn.

Annons

Nya inlägg på forumet

LAG VM
 den osynliga triangeln
 lottning dam 8-ball 4 september
 Immonen vs van Boening
 Billigt Boende Karlskrona?
 Chamat vs Chawki
 Köer och case till salu!
 Samåka??
 VIKTIGT! Blåa Lappen
 Inbjudan till Biljardpalatset Cup 2010-2011
 Klass 1, 2 & 3 i 8-ball 11-12 sep
 Trickshot..
 Ingen tävling tisdag 31/8 på Jolo
 Västerås
 Anmälan till DAM 4-5 sep
 Resultat 14-1 oldboys 29 augusti 2010 Gävle
 hopp&spräng eller spräng kö köpes
 Resultat 9-ball oldboys Gävle 28/8 2010
 Spräng och hoppkö Sledgehammer
 Meucci custom säljes (okritad)

Till Forumet

www.alltombiljard.se :: Visa ämne - andra färger än grönt och blått
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   AnvändargrupperAnvändargrupper   ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

andra färger än grönt och blått
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Nyheter
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Louise
Elitspelare

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Ons Jul 14, 2010 07:16    Rubrik: andra färger än grönt och blått Citera

Jolo har lagt nya dukar, tropicanaapelsinfärgade, vågat och fräckt.
Jag tycker inte att det är någon skillnad spelmässigt efter första tropicanachocken lagt sig efter inträdet i hallen frågan är hur kinkiga vi spelare är?
Jag vill att vi skall arrangera tävlingar där men vi biljardspelare har ju en förmåga att gnälla så fort något är nytt och det skulle ju vara skittrist.
Frågan är... bryr vi oss egentligen om färgen på duken och att femman är svårare att se istället för sexan? Jag har konstaterat att för mig spelar det ingen som helst roll. Har någon annan positiva eller negativa synpunkter?
Väldigt bra färg om vi vill ha bort stämpeln om mörka och rökiga gamblingställen, tror t o m TV och tidningar skulle tycka att det vore intressant med en artikel eller filmsnutt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
zyliar
Bolltrixare

InläggSkrivet: Ons Jul 14, 2010 08:07    Rubrik: Citera

Själv får jag ont i ögonen och blir fysiskt illamående av att titta på duken för länge. Men det kanske är en vanesak.

www.wpa-pool.com skrev:

12. Cloth
The cloth must be non-directional, nap-free billiard fabric which will not pill or fluff, composed of no less than 85% combed worsted wool and no more than 15% nylon. 100% combed worsted wool fabric is preferred. No backed cloth will be allowed. Only the colors of yellow-green, blue-green or electric blue are acceptable for WPA competition.

Undrar om WPAs ställningstagande till dukfärg är baserad på någon forskning.
Till överst på sidan
Tom XL
Bolltrollare

Från: Poolville

InläggSkrivet: Ons Jul 14, 2010 08:32    Rubrik: Citera

Efter att ha spelat i 2 timmar på duken så kan jag konstatera att förutom att 5.an blir svår att se och att jag fick ont i ögonen så ser man nästan inte skillnad på 3:an och 7:an.

Duken är av märket Hainsworth som mest gör dukar till snookerbord, men duken är godkänd som matchduk även i pool.

Måste vi ha orangea kritor och solglasögon när vi spelar på dessa bord? Rolling Eyes

Jag har min personliga åsikt klar men detta är en fråga för PK och SBF:s styrelse att ta hänsyn till.

Senast ändrad av Tom XL den Ons Jul 14, 2010 13:19, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
rolfing
Bolljägare

InläggSkrivet: Ons Jul 14, 2010 10:22    Rubrik: Citera

Louise, jag har inte uppfattningen att biljardspelare "gnäller så fort något är nytt" i högre utsträckning än någon annan samhällsgrupp. Nu tycker jag att du ger oss en avhyvling för något som ännu inte har hänt. Jag är säker på att ägarna har goda skäl för sina beslut, sen säger jag gärna vad jag tycker som biljardspelare.

Börja varje dag med ett leende, det är skönt att ha det gjort.
Till överst på sidan
tinkitten
Bolljägare

InläggSkrivet: Ons Jul 14, 2010 11:25    Rubrik: Citera

Det är väl inga internationella stortävlingar som ska hållas på stället? Antagligen är duken ev billigare och tåligare så det var en logisk investering från hallen..Ett Sm kanske det inte är ultimat för å andra sidan.. Omläggning av bord mitt under tävling är ev nå't som bör tas upp när det gäller om en hall ska ha rätt till att ha tävlingar eller ej, samt bandgenrep inför kvällen mitt under ett SM..but that's just my opinion..
mvh A-L
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Yahoo Messenger
Louise
Elitspelare

InläggSkrivet: Tis Jul 20, 2010 09:46    Rubrik: Citera

Jag tycker nog att vi verkar vara vanemänniskor, det gnälldes lite här och där när dom lila dukarna kom till roq. Vi kanske inte gnäller mer än på andra ställen i samhället men med en så liten nisch som vi är i och så beroende av hallarna så borde några av oss vara lite "tacksammare" än vi är.Det är jobbigt både för hallägare och tävlingsledning när spelare fortfarande inte klarar av dresscoden och gnölar om bollar, trianglar, duk och allt runtomkring. Jag har spelat på bordsdukar som har haft reklam i duken tror det var med hjälp av ljus uppifrån såg ut lite som en ishockeyrink det kanske vore något att spinna vidare på .
Ang dom oranga dukarna så är det inga mörka "hörn" intill vallarna allt badar i fint ljus, på mörka dukar så blir det lätt mörkt intill vallarna.
Gå till Jolo och spela med en positiv inställning så skall ni se att det inte är någon skillnad mellan orange och electric blue annat än att det är ljusare intill vallarna på dom oranga Smile
Om jag hade bord hemma skulle jag absolut lägga powder blue på som är den finaste färgen tycker jag.
Till överst på sidan
rolfing
Bolljägare

InläggSkrivet: Tis Jul 20, 2010 11:02    Rubrik: Citera

När jag bodde i England spelade jag både snooker och pool. Den fullständigt dominerande kedjan med biljardhallar över hela England hade poolbord med dukar i alla möjliga, ofta blandade färger med reklamblaffor på dukarna. Dansmusik på så hög ljudnivå att det var svårt att prata med varandra. Det var meningen att man skulle dansa fram mellan borden och dra iväg en stöt bakom ryggen då och då.
Något sådant var naturligtvis otänkbart i snookeravdelningen, eftersom snooker betraktades som en sport till skillnad mot pool. (Nu var det här några år sedan och jag vet inte hur det ser ut nu.)
Jag tycker det är synd om utvecklingen i Sverige går åt hur det såg ut i England då, men missförstå mig inte. Hallägarna gör som dom vill och har säkert bra argument för det. Jag har ingen som helst rätt eller ambition att tala om för dom hur dom ska göra.
Kanske får vi se någon hall med två avdelningar. En för biljardspelare med tajta bord och bra spelförhållanden och en lattjolajbansdel. Very Happy

Börja varje dag med ett leende, det är skönt att ha det gjort.
Till överst på sidan
croos
Bolljägare

InläggSkrivet: Tis Jul 20, 2010 19:57    Rubrik: Citera

Jag var på Jolo igår och spelade en hel del timmar på dessa omtalade dukar. De första 15-30 minuterna gick väl ganska bra men efter det började det kännas i ögonen och jaghade mycket stora svårigheter att skilja på 3 och 7, och att 5 har exakt samma färg som duken gör det svårt att se konturerna på den. Duken är dessutom rätt grov vilket gör den långsam.
Jag ger de orangea dukarna tummen ner.

Mvh
Caroline Roos

Senast ändrad av croos den Mån Jul 26, 2010 10:01, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
bjorse2
Bolljägare

InläggSkrivet: Tis Jul 20, 2010 23:25    Rubrik: Citera

Stockholm håller på att flippa ur som biljardstad. Hallägarna tänker bara på ekonomin helt utan intresse för biljarden. Dags att fler klubbar själva äger hallarna. Snooker är väsensskilt från pool på många sätt.
Till överst på sidan
tinkitten
Bolljägare

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 05:34    Rubrik: Citera

Jag hatar att spela på undermålig utrustning och på ställen som visar noll respekt för det som pågår på borden. Förstår inte varför det bara ska godtas, kan en del av pengarna som går till att betala för stortävlingarna utomlands eller ungdomsbidragen klubbarna får, gå till att uppdatera hallarna till tävlingsskick som vi alla tar del av kanske? (Ungdomarna tävlar ju oxå)

Kan vi ev starta en öppen dialog med hallarna om vad vi önskar runt omkring oss när vi tävlar och hur vi kan uppnå det, samtidigt som vi kanske medvetet stöttar de med att äta och dricka lite mer vid tävlingar och träningstillfälle..
På Palatset tex satte vi upp en skylt som bad de icke-spelande vara tysta under större tävlingar. Och jaja, jag vet att häromkring ska man helst kunna spela med kvastskaftet man flög in på, spela (enkelcup???) på vad skit som helst och hålla god min, samtidigt som man betalar ett par tusen per helg om man lämnar närområdet för att göra det WinkWink..

Tycker annars att det verkar som om vissa saker börjar ändra på sig till det bättre..O det tackar jag för, nå'n gång i framtiden vill jag ju ännu en gång njuta av att sitta och vänta på min nästa match i en hall bullshittandes med sköna människor som alla är lika förväntansfulla och fyllda av spelglädje..
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Yahoo Messenger
must
Bolljägare

Från: Gävle

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 07:13    Rubrik: Duken Citera

bjorse2 skrev:
Stockholm håller på att flippa ur som biljardstad. Hallägarna tänker bara på ekonomin helt utan intresse för biljarden. Dags att fler klubbar själva äger hallarna. Snooker är väsensskilt från pool på många sätt.

Duken är väl knappast lagd med tanke på tävlingsspelarna?

Discobiljarden är väl viktigare.

Tropicana är väl inte framtagen för att höja värdet av tävlingsspelet.

Hallägarna flirtar med alla utom tävlingsspelarna såklart.

Ni som går på Jolo måste gilla läget och tänka positivt. Ta emot vad ni får och var nöjda. Träna, betala och var glada. Om ni överger hallan så gör det inte hallägarna något eftersom ni är betydelselösa för dem.
Till överst på sidan
Niclas Bergendorff
Elitspelare

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 09:14    Rubrik: Citera

Tiderna förändras, och vi med den!

Saker och ting är inte som det var för 20-30 år sedan. Då kunde hallarna gå runt på rent biljardspel utan alkoholförsäljning och datorer. Det fanns ett värde för hallen att ha skickliga spelare som faktiskt kunde generera ett intresse hos de som var yngre. Det gick att få in nya spelare via Sportlovsturneringar, fria träningar och att de som var bra tog unga förmågor under sina vingar, bara för att det var så förbaskat kul att spela. När man dessutom kunde få åka med i bilen till ett DM med dåtidens stjärnor och lyssna på deras historier var lyckan gjord för en junior.

Det var en status att försöka vandra genom klasserna och att bli Elitspelare var målet, idag finns det spelare som inte vill bli Elit för då får dom mindre före i någon stor hcp-tävling! I början av 80-talet var vi konstant runt 75 spelare i 14-1 Klass III Östra, v-a-r-j-e gång. Klassiska biljardfästen som Katrineholm, Nyköping, Sundsvall och Eskilstuna finns knappt längre nu. Hyfsat stora städer som fostrat rader av Europamästare, nu finns det nästan inte en hall ens.

Det går inte att få ekonomi av enbart biljardspel då hyrorna är för höga, biljard lockar inte på samma sätt som det gjorde förr. Biljard drunknar i utbudet av allt som finns att göra nu, som inte fanns då. Internet är kanske den största ”boven” i det dramat? Förr var Biljardhallen en social knutpunkt dit man gick för man visste att ”alla var där”, idag är den funktionen borta. Unga av idag spelar spel, poker, dejtar, chattar, twittrar och allt vad det heter. Dom kommer inte ens in på hallarna idag p.g.a alkoholförsäljningen. Hur skall vi kunna rekrytera och locka ungdomar med dom förutsättningarna? Den som kan lösa den Gordiska knuten har min fulla respekt!

Låt mig dock säga att jag har full förståelse för hallägarna, klart det viktigaste för dom är att betala räkningarna, ha kläder på kroppen och mat i magen. Det är ingen välgörenhet dom sysslar med, det är inget att hymla om, och det är bara för oss gamla uvar att gilla läget. Men visst gjorde det ont att höra från en hallägare att det var viktigare för honom att det stod två fylltrattar som drack öl vid ett bord än att ha två Europamästare som spelade........

Oranga duken då? Spelade en timme på den och hade inga problem. Marigast var att se skillnad på 3:an och 7:an. Svårt att säga hur det blir när den slits, kanske blir väldigt långsam, då det redan nu märks att det inte är Simonis-rull?
Till överst på sidan
JOSS
HAJEN

Från: Där det är varmt!! (önskar så)

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 10:04    Rubrik: Citera

Mycket bra inlägg Niclas.....
must
Bolljägare

Från: Gävle

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 14:51    Rubrik: håller med Citera

Jag håller med Niklas i sågott som allt.

Men hallägarna gör en miss som inte lägger in ett par tävlingar vart år.

De missar inga inkomster på att hålla goodwillvärdet uppe och främja intresset för tävlingsspelet.

Kortsiktigt så kan det kanske te sig som att kassan är lite mindre för just den dagen. Men på längre sikt så tjänar alla på det.

Den lilla skillnad det kan vara i dagskassan måste väl ändå vara försumbar om man slår ut den på 365 dagar?
Några tuselappar utslaget på lång tid gör ju bara några tior om dagen.
Dessutom är det viktigt för sportens ansikte utåt att tävlingar spelas i Stockholm ibland. Det kan ses som ett visst ansvar för sporten i stort.

Jag är övertygad att om man har rätt upplägg och lite fantasi så kan ett par dagar med en Tourtävling tillochmed vara en vinst för hallägaren.

Men vill man inte så vill man inte.

Hur kommer det att se ut i framtiden för biljardsporten om alla hallägare helt plötsligt ratar tävlingar??

Jag håller inte med Niklas om att orsaken till att inte vilja gå upp i elit är för att handikappet i tävlingar blir värre. Orsaken till största del är nog att tiderna förändrats där likaså. Man har ingen lust att spela sig igenom klasserna i åratal för en elitplats och där hälften av de startande inte ens tillhör klassen.
Pooltouren däremot kommer i rätt tid. Mycket kommer att förändras genom denna. Däremot så minskar antal hallar som tar tävlingar.

Tråkig utveckling, och som Jolo faktiskt stimulerar.

Niklas och Louise försöker verkligen att vara förstående, diplomatiska och ha överseende.
Varför inte när alternativen nästan är noll.
Till överst på sidan
Louise
Elitspelare

InläggSkrivet: Ons Jul 21, 2010 16:22    Rubrik: Citera

Det var dom första 15 minuterna jag var lite chockad sedan har det gått lysande att spela, det lilla som har spelats av mig.
Jag tycker att olika färger på duken gör olika färger på bollarna svåra att se så att femman är svårare på oranga är väl rätt väntat. Enda problemet jag ser, inte för egen del, är att det både är saxyllerull och ny färg och det kan bli för mycket "nytt". Eftersom förbundet låtit mig gå på en eminent kurs på bosön så har jag lära mig se möjligheterna istället för problemen det är jag väldigt nöjd med.
Jag tror att om vi säger till TVsporten att vi skall ha en biljardtävling på en hall med oranga dukar skulle dom kanske överväga att göra ett reportage bara för den saken.
När ni är på jolo titta vad ljust och fint det är intill vallarna som normalt brukar vara alldeles för mörka på blå och gröna dukar.
Nästa år kanske jolo lägger ljusblå dukar som är den finaste färgen tycker jag.
En bra idé om vi vill bli en mer sportlik sport är att försöka hitta en sportarena och inte krogen och kan vi lösa det så kan vi nog ha gröna dukar jämt om vi vill. Väseråsarnas idé om biljardbord i anslutning till sporthallar med gemensam reception och klubb som sköter borden är en lysande idé tycker jag.
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Nyheter Alla tider är GMT + 1 timme (svensk vintertid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet